Gemeente Heerhugowaard: Kennisdeling en samenwerking belangrijk

Bij de gemeente Heerhugowaard waren eind 2011 onvrede over de leverancier en hoge beheerskosten met betrekking tot de website, redenen om op zoek te gaan naar een alternatief. In verband met de kosten was het al vrij snel duidelijk dat dit een open soure oplossing moest worden. 'Wij wilden af van de afhankelijkheid van de software van een leverancier.

Waarom zou je bijvoorbeeld geen site in WordPress kunnen hebben en zelfs het voorbeeld van Takeo is naar voren gekomen. Deze Japanse stad heeft geen eigen website, maar deelt al haar nieuws door middel van een pagina op Facebook. Dat ging ons nog te ver, en zo kwamen we uit bij een drietal systemen: Hippo, Drupal en TYPO3. Van deze drie bleek TYPO3 voor ons de beste keuze. Doorslaggevend daarbij was het feit dat veel gemeenten ons al waren voorgegaan, er een kant-en-klare gemeentekit beschikbaar was, en bovendien was er een actieve gebruikersvereniging.

Relatief snel nadat de keus gemaakt was voor TYPO3, besloot Heerhugowaard om zich aan te sluiten bij TYPO3gem. De belangrijkste reden was om optimaal gebruik te kunnen maken van kennisdeling en samenwerking. Het is altijd goed om te horen hoe andere gemeenten invulling hebben gegeven aan hun website.”
De ervaringen van Heerhugowaard met TYPO3gem zijn louter positief. “Er staan altijd actuele zaken op de agenda, en er worden vaak sprekers uitgenodigd die dat kunnen toelichten. Verder worden er met grote regelmaat workshops gehouden, waar je als lid ook echt iets aan hebt.

“Wat ik andere gemeenten aan zou willen raden? Het klinkt misschien als een reclametekst, maar ik zou  zeggen: maak de overstap naar TYPO3 en neem contact op met TYPO3gem. Woon bijvoorbeeld een keer een vergadering bij, zodat je een beeld krijgt van de vereniging. En mochten gemeenten ervaringen willen horen, dan ben je altijd welkom in Heerhugowaard.”

Auteur: Ronald Swartjes